Het FODMAP-beperkte dieet

F  E  P 

Algemeen voedings- en leefstijladvies

Wanneer een patiënt een ongezonde voeding en leefstijl vertoont kan alleen gedragsverandering voldoende zijn om de PDS-symptomen te verminderen:

Zorg voor een regelmatig eetpatroon van 3 hoofdmaaltijden per dag, te beginnen met een goed ontbijt. Maaltijden overslaan kan (ver)leiden tot een vetrijke, snelle hap tussendoor wat PDS-symptomen kan verergeren. Bij ongewenst gewichtsverlies en ondervoeding is het aan te raden tussen de hoofdmaaltijden in nog iets te eten en te drinken

Eet langzaam, niet teveel en geniet van het eten. Het verorberen van grote hoeveelheden voedsel in een korte tijd/periode kan PDS-symptomen verergeren. Door kleinere porties te eten voorkomt u de gelijktijdige inname van een grote hoeveelheid FODMAPs.

Vermijd maaltijden die gepaard gaan met stress. Voer geen moeilijke familiediscussies en handel geen werk-e-mails af tijdens de maaltijd. Neem de tijd om bewust van het eten te genieten.

Vermijd producten die klachten geven. Mensen met PDS hebben sneller last van een opgeblazen gevoel, een ongemakkelijk gevoel in de buik en pijn na het eten van maaltijden met :

  • veel vet
  • gasvormende producten zoals ui, prei, kool en peulvruchten
  • scherpe kruiden en specerijen
  • Wees verder matig met koolzuurhoudende dranken, producten gezoet met sorbitol of xylitol, alcohol, koffie vruchtensappen en frisdranken

Volg de richtlijn gezonde voeding (schijf van vijf). Voorkom achteruitgang in conditie door onvolwaardige voeding. De schijf van 5 is een hulpmiddel bij het maken van goede keuzes

Zorg voor ontspanning. Elke dag minstens een half uurtje lichaamsbeweging is goed voor de conditie en om te ontspannen.