Het FODMAP-beperkte dieet

F  E  P 

Het FODMAP-beperkte dieet

Het FODMAP-beperkte dieet is effectief bij klachten van het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Bij driekwart van de PDS patiënten die dit dieet volgen verminderen de klachten en bij sommigen verdwijnen de klachten geheel.

Zelf starten met het FODMAP-arm dieet?

Diëtist

Om te beoordelen of het dieet bij u werkt is het van groot belang dat het dieet strikt gevolgd wordt. Aangezien het een ingewikkeld dieet is raden we u dringend aan het dieet op te starten onder begeleiding van een in maagdarmziekten gespecialiseerde diëtist. De diëtist helpt u met de praktische uitvoering van het dieet, het voorkomen van ongewilde dieetfouten en met het beoordelen van uw klachten. U krijgt een op uw situatie afgestemd advies over de beste aanpak.

(Huis)arts

Omdat klachten van andere darmziekten soms lijken op een PDS raden we aan om het FODMAP-beperkte dieet alleen te gaan volgen als de diagnose PDS door een arts gesteld is.

Dieet in de praktijk

FODMAPs zitten in heel veel levensmiddelen die dagelijks worden gegeten. Het doel van het dieet is om de totale hoeveelheid FODMAPs die in de dikke darm komen te verminderen. Een kleine hoeveelheid FODMAPs in de voeding is niet erg omdat dit in de praktijk geen klachten veroorzaakt.

Voor een goed resultaat is het belangrijk dat u zorgt voor rust en regelmaat. Sla geen maaltijden over, begin de dag met een goed ontbijt. Vermijd grote porties ook al smaakt het u goed. Immers, een grote hoeveelheid FODMAP-arme producten in één maaltijd maakt die maaltijd toch FODMAP-rijk. Neem liever vaker op een dag een kleine maaltijd. Vetrijke maaltijden, veel koffie en alcohol kunt u ook beter vermijden. In het algemeen is een gezonde levensstijl aan te bevelen.

Onze ervaring is dat veel mensen in het begin het doen van inkopen lastig vinden. U zult mogelijk eerst veel tijd en energie kwijt zijn met het inpassen van het dieet in uw leven.

Methode

  1. Inleiding
  2. Eliminatiefase
  3. Obstipatieklachten
  4. Wel of niet doorgaan met het dieet
  5. Herintroductiefase
  6. Waarom FODMAPs introduceren
  7. Methode van herintroductie
  8. Wat betekenen de resultaten
  9. Voorbeeld uit het werkboek
  10. Eindevaluatie na de herintroductiefase